Jakten på Avocado-Tanten

Hon borde finnas där någonstans. Vid gathörnet. Det skulle ju vara en liten butik. Ett "hål i väggen" så att säga. Är det där kanske hon? Den mytomspunna Avocado-Tanten. Det kan det väl ändå inte vara?

************************

När svenskar är utomlands brukar det talas om hur mycket man saknar saltlakrits eller Kalles Kaviar. Inte i Shanghai. I Shanghai har alla västerlänningar av någon anledning craving för avocado. Man talar ofta och gärna om avocado. Om man sett några sista tiden? Vad de i så fall kostade. Var de mogna? För en mogen avocado är ju bara SÅ fantastiskt gott. Man utbyter små avocado tips och delar med sig av det senaste avocado-skvallret.

Man kan säga att den som kontrollerar avocadon kontrollerar staden. Det hela är mycket märkligt. Det finna naturligtvis också avocadohistorier, myter och rena legender. Den störast av dem alla är naturligtvis den heliga Avocado-Tanten på Wu Lu Mu Qi Road. Hon sägs kontrollera stora delar av inflödet av legal avocado. 

Lena och jag fick lite feeling och gjorde till vårt söndagsuppdrag att undersöka om denna legend verkligen fanns. Allt vi hade var egentligen en adress och en historia berättad som från generation till generation under tusen år. Följ med!



Vi begav oss mot de franska kvarteren i Luwan. Solen sken och värmde skön. Det pirrade i kroppen att vara iväg på ett sånt här äventyr. Var skulle detta sluta?



Vi följde ett gäng arbetare som hade bråttom iväg. Kanske var de alla anställda av Avocado-Tanten? De log och verkade må bra. Lite misstänkt bra kanske!? Kanske visste de var hon fanns. Vi följde efter.



Hahaha! Triumf! De hade utan att ana det lett oss rakt in i lejonets kula. Pulsen var nu så hög att hjärtat formligen slet och rev i hela bröstkorgen. Kanske var historierna sanna? Kanske, kanske skulle vi få en skymt av henne.



Vår entusiasm dör snabbt. På den adress hon sas finnas låg istället elbutiken "Tomato Stationary Multiple Shop". Hade hon gått under jorden? Hade någon varnat henne?



Plötsligt händer allt mycket snabbt. Vi vänder oss om.. I grannbutiken framför oss ligger det gröna guldet!! Vi hade hittat henne. Eller åtminstone hennes affär!



Jag sprang runt som en ekorre på efedrin bland grönsakerna. Färsk koriander, aubergine, svamp, rödbetor! Jag kunde inte hejda mig. Jag köpte allt jag såg och jag såg mycket avocado.



Åh, titta! Något så fantastisk onödigt och makalöst bra som färska vaktelägg. Jag bestämmer mig för att för alltid hädanefter reservationslöst avguda platser där de säljer färska vaktelägg! 

I min eufori glömmer jag nästan bort henne. Anledningen till att vi kom hit. Vår själsliga ledare och gud. Avocado-Tanten. Ja, jag kan inte säga att hon fanns där men man kände ändå hennes närvaro. Och plötsligt smäller det till ute i köket. "Badang!"



Därute stod hon. Det är jag säker på. Man ser hennes vänstra arm.

Legenden var alltså sann. Både jag och Lena går sedan och bestämmer oss för att vi nog inte ska berätta för någon, de skulle ju ändå inte tro oss. Hon fanns alltså ändå, Avocado-Tanten.
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Jag kan inte annat än att asgarva, fast det får ja inte skriva ut hur det låter, men ni vet :)

Jag blir så avundsjuk på era spännande uppdrag! O va sugen jag blev på avokado nu!!! Mmmm

2011-02-20 @ 14:26:22
Postat av: Tommy

Tjena! Får ni alla rätt på detta test? http://vetgirig.expressen.se/quick.php?no=20426&quiz=Shanghai/

Postat av: Martin

Nix, Tommy. Det var tufft. Far ga en kurs. Krossa MODO!

2011-02-22 @ 11:47:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0