Mat i kvadrat

Mat ett ämne som naturligtvis är närmast outtömligt. Vi gillar mat, jag och Lena. Man kan säga att Lena tycker mycket om mat, jag antar att mitt tillstånd närmast kan liknas med besatthet.

Jag tror att man kan jämföra oss med Max vonSydow och den lilla demonflickan i Exorcisten. Lena är Max som försöker förstå och driva ut mat-ondskan ur mig medans jag mer tuggar fradga och spottar ur mig meningar som "@#& CARPACCIO!" Nåväl, jag tror ni förstår.

Idag tänkte jag, med en illustrerad berättelse, återge en högst normal matlagningskväll på nionde våningen. Jag kommer att dela in denna lilla anekdot i kapitel. Sålunda:

Utrustning:

Som allt annat är matlagning förstås en materialsport, låter ingen lura er annat. Jag brukar försöka få lite feeling innan själva matlagningen genom att skaffa sig mycket viktiga atteraljer till köket. Igår besökte vi en jätteaffär som säljer köksutrustning till restauranger och hotell. Som förberedelse passade jag på att hjärntvätta Lena för att öka hennes entusiasm.



Hjärntvätten hade odiskutabel effekt. Här har Lena fyndat en liten slev. Bra Lena!



Jag tyckte också det var ganska kul.

Vi gjorde en hel del fynd. Bland annat en mycket stor gryta, en shaker, en grillpanna och mycket annat. Jag kände mig preppad för kvällen!

Råvaror:

När man handlar råvaror i Shanghai lockas man att göra det på marknader. Ofta kan man likna köttmarknaden som en lyckad kombination mellan ett Zoo och ett bårhus. 

Det är mycket viktigt att säkerställa att det du tänkt lägga i kylskåpet verkligen är dött. Ett tips är att titta på råvaran en stund. Känner du ett infall att prata med den är den troligtvis levande. Ser råvaran väldigt sömnig ut är den troligtvis död, eller kanske till och med tillagad. Men se upp, det finns slamkrypare!



Ser sömning ut, dvs troligtvis död. Notera även blommorna. Säkert tecken på död råvara.



Hej, hej maten! Lägg inte i kylskåpet!



Test! Kylskåp eller inte för dessa små filurer?

Tillagning:

När man väl har både utrustning och råvaror krävs svängrum. Min bestämda åsikt är att mannen plats är i köket. Jag kan vara både bestämd och övertygande på den punkten.



Se till att du, som kökschef, får vara ifred! Notera positionen på ögonbrynen.



 Titta noga på köttet och mumla lite. Det ger ett både kompetent och intelligent intryck.



Får gästen (Lena) börja med lite tilltugg blir det så här glatt.

När jag väl hade fått klar maten var jag så hungrig så att jag alldeles kom av mig och glömde fotografera, men det blev en fin måltid.

Nästa del att denna matresa kommer att hantera den fantastiska hemkörningsmaten!

Bon appetit

Kommentarer
Postat av: Karin

Skulle ha väntat med att läsa det här inlägget till EFTER lunch! Får se om jag överlever en timme till...

2011-02-03 @ 11:06:31
Postat av: Tommy

Eftersom kräfta heter dibusukkan på indonesiska så tror jag dom ska va i kylen.



野兔

2011-02-03 @ 11:27:12
Postat av: Lina

Bwahahahhahahhaa jag sitter här o tjuter av skratt o ju mer jag läser så skrattar jag så jag gråter! Gud va roligt!!!!!!!!! Ska visa Jocke detta sen när han kommer hem...han o Rikard är och fiskar Lake i Huskvarna-åa...iom namnet så borde firren va simmat fel...stuvad lake e inget jag ser fram emot så hoppas han kastar i fisken om han drar upp nån!

2011-02-03 @ 20:23:33
Postat av: Calle/Monica

Hahahahaha!!! Du e ju bara så jäkla rolig!!! Lena ser så söt ut...ser ut som hon sitter på en italiensk restaurang och du är härskaren i köket nu med den fina köksmunderingen!! Kräftorna såg väldigt goda ut men några halvdöda fåglar til middag vill jag inte ha om vi hälsar på!

2011-02-03 @ 20:28:29
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/
Postat av: hanski

Visste att du inte kunde stå emot Werner&Werner mössan!

2011-02-03 @ 21:12:59
Postat av: Calle/Monica

ang Monicas kommentar. " Martin är såå rolig och Lena ser söt ut". Är den linen hämtad ur "Svensk Läsebok 1952"? Här har vi inga förutbestämda könsroller.......

2011-02-03 @ 21:38:06
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/
Postat av: Calle/Monica

Skitkul att följa ert liv på den här bloggen. Det har ni gjort riktigt bra.

2011-02-03 @ 21:39:43
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/
Postat av: hanski

knivar martin? Var är läderväskan???

2011-02-04 @ 18:25:28
Postat av: Martin

OK, Hanski. Ska återkomma till kniv-ämnet

2011-02-05 @ 01:45:30
Postat av: Jocke

Nice blogg, ska bli spännande att följa.

Martin du ser riktigt grym ut i kock munderingen

2011-02-07 @ 00:52:46
Postat av: Emma

Måste säga att lägenheten ser grymt flådig ut, jag vet inte varför jag föreställde mig att boendet inte skulle vara så high-tec, förutfattade meningar eller vad. Äktenskapsmarknaden, är det föregångaren till nätdating?? Det känns som att Shanghai innehåller en del exotiska inslag som vi inte har här hemma =)

2011-02-08 @ 14:02:50
Postat av: emma

Förstår att Lena har fullt upp med att hålla Martin i styr, låter som ett heltidsjobb att hålla Martins besatthet av mat på en lagom nivå. Ser vissa likheter med Fredde i solsidan och ser framför mig Martin som står i kockmössa mitt i natten för att tillaga diverse kinsesiska delikatesser.

2011-02-08 @ 14:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0