Hangzhou t.o.r

Kara lasarskara,

I lordags var vi pa en liten tur till Hangzhou, ca 17 mil fran Shanghai. Hangzhou ar en stad med tusenarig historia, kand for sina tradgardar och Western Lake som ligger mitt i stan. Man sager i Kina att 'ovan Hnagzhou only heaven'. Det galler val iofs de flesta stader, men detta ska ha inneborden att staden ar ett himmelrike pa jorden.

Nu drar vi!





Avresan sker fran Shanghais centralstation. Har har jag fatt syn pa taget vi ska resa med. Jag far guppyliknande drag nar jag blir imponerad.




Lena tog det futuristiska taget lite mer med ro sa att saga. Detta tag tog oss till Hangzhou med en hastighet av 350 km/h.

Det ar nagot visst med att aka tog. Det har ett lite James-Bond-romantiskt skimmer over sig. Man man aker fran Shanghai ut pa landsbygden och ser ut genom fonstret ar det om att se en film om hur det var forr i tiden.


       

Eftersom Lena och jag ar vad man kan kalla light-aventyrlystna manniskor smidde vi planer pa att ta oss runt sjon, forst tankte vi till fots, men valet foll pa att cykla runt istallet. Lena sag majestatisk ut pa sin cykel, som en harforare pa en hast som heter Blixtknaus till exempel. Jag paminner istallet om scenen i ET nar alla BMXer borjar flyga.




Sa har ser det ut vid vastra sjon. Detta ar en bro som pa minner om en vildvuxen mexar-mustasch. Det ar inte smog som gor bilden brun, det ar sepia, en fotografs motsvarighet till anabola steroider.



Har ligger Starbucks.



Kul scen vid sjon. Gubbarna spelar Uno och sanker nagra folkol. Yu lagger ut en +4 och vander hall. Wen blir chockad, resten av gubbarna skrattar hysteriskt mellan djupa klunkar ur sina Pripps. Har borde man sitta nar man blir gammal.



Regissorer som funderar pa att spela in Shogun II: Rattigheterna till denna bild kostar 1 000 000 000 plus moms.



Vuxna man gor saker tillsamans.



Naja, vad tycker ni? Hyggligt stalle va. Om Hangzhou ar himmelen pa jorden sa ar Shanghai nog vantrummet dit.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0