Första dagen i skolan

Fram till igår levde jag med bilden av den kinesiska skolan som disciplinens skola. Jag såg hårt drillade kinesiska skolbarn sitta raka i ryggen och endast öppna munnen för att svara på tilltal framför mig. Kina och Disciplin måste ju ändå sägas vara så gott som synonymer. Efter en eftermiddag med 14 kinesiska 8-åringar har bilden  modifierats något. Jag säger inte att de är stökigare, busigare eller mer vilda än svenska skolbarn, men de gör vad de kan. Somliga hävdar att det är enbarnspolitiken som gjort barnen allt för bortskämda. Jag hävdar att det är naturligt för en 8-åring att studsa, busa och vägra sitta still. Särskilt när man efter en hel dag i skolan förväntas ägna eftermiddagen åt att förbättra sin engelska.


Eric: Teacher, teacher, your hair is golden!
Jimmy: And you have blue eyes!
Eric: No, they are not blue. They are grey.  


Igår var de 14 i klassen, idag är de 30. Det kan med andra ord bara bli dubbelt så roligt.



Kommentarer
Postat av: Mia

Nejmen oj teacher allkonstnär. Imponerad! Lycka till med ungarna.

2011-09-08 @ 22:02:12
Postat av: Jeanette

Oj, har jag missat något? Är det du Lena som försöker dig på en lärarkarriär??

Berätta mer!

2011-09-09 @ 10:29:14
Postat av: Anonym

Japp, det stämmer Jeanette. Jag jobbar sedan i onsdags som engelskalärare på en kinesisk skola. Vi hörs på skype eller mail snart.

2011-09-09 @ 16:16:19
Postat av: Calle/Monica

Heja Lena!!! Bra jobbat !!

2011-09-09 @ 23:38:39
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/
Postat av: Jeanette

Härligt Lena! Du passar perfekt! Kanske kan vi utbyta tankar om skolan i Tofteryd och skolan i Kina! Vi hörs! /Jeanette

2011-09-10 @ 08:02:04
Postat av: Ann

Grattis till jobbet !! Du lär få riktigt roligt !!

2011-09-10 @ 11:16:42
Postat av: malinmaskmongo

Du har ju ändå stått ut med mig nägra år i skolan så kinesiska bran. Bring it on ;-)

2011-09-13 @ 16:56:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0