Husmorstips

 
Det händer ibland att man får ärva svenska tidningar här. Ofta med kaffefläckar på de sönderbläddrade sidorna och nästan färdiglösta korsord i. Häromdagen fick jag ärva en Allers från 2011. Svältfödd på svenska ord i tryck  insåg jag snabbt dess värde och tog mig an detta litterära verk i omgångar. Läste del 3 av 5 av "Det plågade hjärtat" ena dagen och om Birgittas nattliga värk i benen nästa. Så kom jag fram till Läsarnas bästa tips. Och herregud vilka kloka och uppfinningsrika människor det finns. Eller vad sägs om följande tips?
 
När jag kokar spagetti bryter jag först av den på mitten,
så blir den både lättare att få ner i kastrullen och att äta.
Majvor
 
Ska man skära riktigt tunna skivor av äpple, exempelvis till en läcker dessert,
är det osthyvel som gäller.
William
 
Virknål 3 är perfekt att använda för att rensa ur skaldjurklor.
Det går snabbare än med vanliga skaldjursknivar.
Ingrid
 
 
Shanghais motsvarighet till Läsarnas bästa tips finns på tunnelbanan. På en liten tv-skärm tipsas det om både det ena och det andra. Min favorit hittills är Pringels-skärskyddet. Så här gör du: Ta ett pringelslock. Gör hål i sidorna. Klipp upp ett gummiband och trä det genom ett smalt plaströr (minns inte riktigt vad detta rör kom ifrån). Trä iggummibandet genom hålen på locket. Knyt fast. Och vips så har du gjort dig ett fingerskydd! Superpraktiskt när du ska skära tofu.
 
 
 
Det är inte klokt vad klok man blir av att läsa Allers och åka tunnelbana i Shanghai.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Ååååh jag måste skaffa ett pringelslock!!! Äntligen kanske jag kan lära mig att skära lök lika snabbt som en kock, utan att choppa av fingrarna! :)

2013-03-13 @ 11:25:08
Postat av: malinmaskmongo

Tips från mig om du skulle tröttna på husmorsgrejen. Själv lever jag efter det som om det vore budord:

Är du husmor eller riktig kvinna???
Så gör riktiga kvinnor....inget tjafs med nånting...

Husmorstips 1:
Tryck en liten skumgodis i botten på glasstruten, så rinner inte glassen ut.
Riktiga kvinnors tips :
Sug ut glassen genom botten på struten, förmodligen ligger du
ändå på soffan och äter den.


Husmorstips 2:
För att hindra potatisen från att gro, lägg ett äpple i potatispåsen.
Riktiga kvinnors tips :
Köp pulvermos, det håller ett år.


Husmorstips 3:
När det står i kakreceptet att du ska strö kakformen med ströbröd,
använd lite kakmix istället, så blir det inte vita fläckar på den färdiga kakan.
Riktiga kvinnors tips :
Gå till bageriet. De kan till och med dekorera kakan åt dig.


Husmorstips 4:
Om du råkar salta maten för mycket under kokningen, lägg i en skalad potatis, som suger upp överblivet salt ur maten på ett ögonblick.
Riktiga kvinnors tips:
Om du saltar maten för mycket under kokning, så tråkigt då. Upprepa
efter mig Riktiga kvinnors motto : Som jag lagar maten, så äter du den
och så vill du ha den.

Husmorstips 5:
Linda in sellerin i aluminiumfolie när du lägger den i kylskåpet och den
håller sig färsk i flera veckor.
Riktiga kvinnors tips:
Selleri? Aldrig hört talas om.

Husmorstips 6:
Pensla pajskalet med lite vispat ägg för att göra den glansig.
Riktiga kvinnors tips :
På de frysta pajförpackningarna står det inget om pensling med ägg,
alltså behövs det inte.


Husmorstips 7:
För att bota huvudvärk: Ta en lime, dela den i två delar och massera din panna med dem. Dunkandet försvinner.
Riktiga kvinnors tips:
Ta en lime, blanda den med Tequila. Kyl och drick. Du kanske fortfarande
har huvudvärk, men vem bryr sig.


Husmorstips 8:
Släng inte överblivet vin. Frys ner det till iskuber för kommande grytor och såser.
Riktiga kvinnors tips:
Överblivet vin ?????


Tips 7-8 tänkte jag att vi gemensamt skulle använda oss av i början av maj. Är det varmt kanske vi kan kasta in lite av 1 också. Vem vet vi kanske t o m kan komma upp med lite nya ;-)

Svar: När kommer Malinmaskmongos egna blogg? Tillsvidare får du baske mig gästblogga hos oss. De här tipsen är för värdefulla för att ligga här och skvalpa!
meanwhileinshanghai.blogg.se

2013-03-14 @ 10:41:23
Postat av: Anonym

Helt i hushållerskans anda ju! Jag undrar när hon kommer tillbaka till Hammarbyhöjden från sin långa semester?

Svar: Hon kanske glömde säga det men.. hon har sagt upp sig.
meanwhileinshanghai.blogg.se

2013-03-18 @ 09:28:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0