Dålig luft och fejkade ärtor

Shanghai Air Pollution Worst in China Yesterday

May 03, 2011


Det finns fördelar och det finns nackdelar med att bo här. Gårdagens tidningsrubrik påminde mig om en av nackdelarna. I måndags upplevde Shanghai tydligen den sämsta luften på fyra år. Gick genast och stängde fönstret innan jag läste vidare om det här med luftföroreningar. Just måndagens dåliga luftkvalitet berodde på någon sandstorm som dragit in över delar av Kina men luften ska tydligen inte vara bra här annars heller har man ju förstått. Martin och jag har dock förmodligen blivit immuna eller så är vi helt enkelt dåliga på det här med luft. Just i måndags sa vi nämligen "Idag känns ändå luften lite friskare än vanligt"...



Undra hur ren tvätten är efter en dag ute på tork?



Känner ett plötsligt behov av att dela med mig av mina nyvunna kunskaper i ämnet luftföroreningar, så ni som saknar intresse i ämnet kan sluta läsa nu.

Det finns tydligen två olika sorters luftföroreningar. Den ena sorten består t ex. av damm från byggen. Den här typen av luftföroreningar gör sig kroppen av med genom nysningar och hosta och man kan skydda sig mot dem genom att bära munskydd, vilket många kineser gör. Den andra typen, som kommer från industrier och bilar, är det däremot värre med. Går tydligen rakt in i blodomloppet och orsakar kronisk bronkit, allergier och andnöd. För att citera tidningsartikeln "This kind of pollution can cause long-term damage to the lungs and other organs and should be avoided at all costs".

Rådet i artikeln jag läste är att hålla sig inomhus de dagar det är mycket smog i luften. Man kan även hålla koll på luftkvaliteten genom att titta in på Shanghai Environment Monitoring Center's hemsida, om man har en VPN vill säga. Sidan är nämligen blockerad av staten här. Ja, tänk om folket skulle göra uppror mot den dåliga luften!


När jag ändå är igång kan jag nämna några andra punkter på listan över vad man riskerar att dö av här i Kina:


Fejk-ärtor: Jodå, säg vad som inte är fejk här. En man i Hunan-provinsen har arresterats för att ha tillverkat fejk-ärtor. För att få dom gröna har han använt något giftigt medel som gör att kroppen slutar ta upp kalcium.

Återvunnen matlagningsolja: Det förekommer tydligen att restauranger återanvänder matlagningsolja. Inte bara  äckligt utan också cancerframkallande.

Nedfallande lyftkranar, byggställningar och liknande: Det byggs och det byggs och det byggs. Skyddsombuden lyser med sin frånvaro vid byggarbetsplatserna, gör det du också för säkerhets skull.


Men faror lurar ju trots allt överallt så se upp för nedfallande istappar och lätta på gasen därhemma så håller vi andan så gott det går här.

Kommentarer
Postat av: Ann

Svårt att föreställa sig luftens kvalitet när man inte upplevt den - usch! men bättre vissa dagar då ?

En lite fråga från mig: Varför är vissa tak på husen blåa ?? : ) där ni är : ) ha d gott !/ Ann

2011-05-05 @ 15:34:10
Postat av: Calle/Monica

Visste faktiskt inte att det var riktigt så illa med luftföroreningarna!! Iofs sa jag ju alltid att min mamma inte var sig lik efter de varit i Kina,kanske var all skit i luften då. Känner ni av några besvär?

Alltså mannen med de gröna ärtorna...suck!!

2011-05-08 @ 21:23:25
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0