Att leva i exil

Egentligen ar det ett ganska primitivt liv vi lever har. Enkelt pa ett satt, mycket enkelt. Kanske fel att uttrycka det enkelt. Bekvamt ar ett battre ord. "Man lever ett bra liv har" brukar jag saga nar nagon fragar hur vi trivs. Ar det sa jakla bra? Ja, ibland kanske det ar jakligt bra, man kanner sig priviligierad. Ibland, ja. Ibland ar det jakligt bra i Sverige ocksa. Lika ofta, men pa ett annat satt. Det ar lattare att forklara for manniskor varfor Kina ar bra an vad det ar att forklara varfor man saknar Sverige. Shanghai ar bra for att det ar god och billig mat, det ar sommar 8 manader om aret, man kan i var situation bo bra, resa billigt till narliggande lander, upptacka en annan kultur. Alla fattar det. Ingen kan ifragasatta. Shanghai ar enkelt. Shanghai ar lite plastigt och populistiskt. Det tilltalar det primitiva inom dig. Sverige ar svarare att salja in; "Jag saknar nar hosten kommer. Nar loven faller och man borjar frysa lite. Jag saknar att stanna pa en mack och kopa kaffe pa vag till jobbet. Jag saknar att stiga upp riktigt tidigt en lordag och pulsa genom snon bort till sporthallen medan vindarna fran Vattern forsoker fa mig att vanda och ga hem igen" Sverige blir lite svarforklarat. Ibland obegripligt for en utomstaende. Du kommer pa att du saknar en viss kansla i ett visst ogonblick. En viss tid pa aret, eller friheten. Man kanner sig mer fri. Sverige vadjar till din insida. Till eftertanke. Att satta sig in och att kanna efter. Om Shanghai ar ett siliconbrost ar Sverige en rosig kind. Jag tankte bara beratta det, ifall ni undrade.


Kommentarer
Postat av: Tommy

Underbart

2011-11-28 @ 18:18:15
URL: http://www.youtube.com/watch?v=j5g2fg86gUw
Postat av: Monica o Calle

Vad fint det blev där på slutet!!!

2011-11-28 @ 18:38:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0