Nord och Syd

 
Det handlar mycket om Korea i den här delen av världen nu. Val i Syd idag och häromdagen ett år sedan Nords allsmäktige, fantastiske, genialiske käre ledare gick bort och lämnade Nordkorea i stor sorg. Ni vet han som var en av världens smartaste män. Han som slog inte mindre än elva hole-in-one på sin första golfrunda. Han som kunde kontrollera vädret med hjälp av sitt humör. Han som komponerade sex operor, samtliga bättre än alla världens övriga operor tillsammans.
 
När vi var i Seoul passade vi på att besöka gränsen till denna fredsälskande folkrepublik även kallad Nordkorea. Med oss på utflykten hade vi en fnittrig guide, en karriärskille från Singapore och ett par beresta indonesiska pensionärer, bosatta i Holland. Guiden pratade länge och väl om Han liver, efteråt har jag förstått att det var floden, Han river, som vi färdades längs med. Karriärskillen pratade om att han nyligen varit i Sverige på jobbresa och hur fint han tyckte det var, särskilt i Genève. Penisonärsparet pratade oavbrutet om alla länder de besökt. På det hela taget ett ganska trevligt resesällskap.
 
Vi åkte till Dorasan station, sista stoppet i Sydkorea på tåglinjen som förbinder Syd och Nord. Det var dock glest mellan avgångarna. Senaste tåget gick 2008.
 
 Mot Pyeonyang
 
 
Jag och vårt resesällkap väntade förgäves på nästa avgång.
 
 
 
Vi kunde kika över gränsen, mot propagandabyn som Nordkorea byggt upp för att visa hur bra de har det där på andra sidan gränsen. Inte en kotte syntes till.
 
 
 
 
 Sen åkte vi till Imjingak, en park som byggts för de familjer som splittrades under Koreakriget. Varje nyår åker koreaner på sydsidan hit och dukar upp festmåltider och bugar mot sina hembyar och familjemedlemmar som de inte sett på dryga 60 år.
 
 
 Freedom bridge, bron mellan Syd och Nord.
 
 
 Hoppet om ett enat Korea lever ännu.
 
 
 
Fyra tunnlar har hittills upptäckts under gränsen mellan Syd- och Nordkorea. Vi gick ner i en av dem. Den var så djup, brant och lång att vakterna high-five:ade våra penionärskompisar när de tagit sig upp igen. När denna tunnel upptäcktes hävdade Nordkoreanerna att de inte alls byggt tunneln i något invasionssyfte, de skulle ju bara leta kol! Men lite svart färg på väggarna övertygade inte sydkoreanerna om detta.
 
Till sist, det slutliga beviset på att jag håller på att transformerats till kinses.
 
 
 
 I just can't help it.
 
 

Kommentarer
Postat av: Malinmaskmongo

Man tackar sin lyckliga stjärna mellan varven att man är född i Sverige, inte i Geneve i mitt fall, men ändå... Man kunde ju vart...

Vad långt hår du har fått Lena. Och tänk att det hade jag inte sett om inte kinesen i dig stuckit fram när kameran gjorde det. Så keep up the good work, Chinese side of Liiienaa :-)

2012-12-19 @ 09:42:37
Postat av: Liiienaa

Var och klippte mig häromdagen, jag frågar mig nu varför jag inte passade på att färga håret svart.

2012-12-20 @ 05:11:02
Postat av: malinmaskmongo

Det frågar vi alla oss, men det är så lätt att vara efterklok ;-)

God jul på er båda två och ett underbart nytt år. Är ni hemma något så hoppas jag få se era nunor lite... svart hår elller inte. massa juliga snökramar

2012-12-20 @ 07:20:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0