Antikrundan

Vi tittade på Antikrundan igår. De var i Nässjö. Alternativa TV-program var kinesisk såpa, 4:e reprisen av Masterchef Kids (alltså, 8-åringar som snor ihop en perfekt crème brulée, det är konstigt) eller 6:e reprisen av Dancing with the Stars. Vi gjorde ett försök att titta på Tinker Tailor Soldier Spy också men orkade inte fortsätta när den engelska undertexten på 12-kronors-DVD:n visade sig vara grekisk. Så det fick alltså bli Antikrundan. Alternativen på svensk TV behöver jag inte upplysa er om. 

Tittar ni på Antikrundan? Utan att egentligen veta tror jag att jag kunde skippat ursäkterna, har det inte blivit lite inne att kolla på Antikrundan? Även bland folk under 65? Sådär så att folk till och med gärna talar om hur mycket dom äääälskar Antikrundan, ääälskar att se folk försöka se oberörda ut när värdet på föremålen ska avslöjas. Som med Allsång på Skansen. För 20 år sen var det det töntigaste programmet som visades på svensk TV. Jag minns när jag var på semester i Stockholm med mamma och moster Ulla. Jag var 13 år och de fick för sig att vi skulle gå till Skansen och kolla på Allsång. Aldrig har jag varit så rädd för att synas i något sammanhang som då. Många år senare ser jag en dokumentär om ett gäng tonåringar som köar i ett dygn utanför Skansen för att få de bästa platserna och pratar om Anders Lundin som om han vore Gud. Jag förutpår samma utveckling för Antikrundan. Nästa säsong är det tonåringarna som köar i timmar med mormors gamla servis och svimmar när Knut Knutssons närmar sig. Visste ni förresten att han tidigare hette Lennart? Det vet jag för han och mamma gick i samma klass när de var små.

Hur som helst så går faktiskt Antikrundan även på kinesisk TV. Upplägget skiljer sig dock något från den svenska versionen. I kinesiska Antikrundan bedömer experterna om föremålen är äkta eller inte, so far so good. Skillnaden är att om grejerna visar sig vara oäkta, då krossar de dem. Inför ögonen på gråtande (f.d.) ägare som tagit med sig farfars fars vas för ett expertutlåtande.

Tänk er Knut Knutsson säga "Tyvää, dä hä skåpet ha din måfas fafa själv snickrat ihop. De finns inget vääde i de" och sen sparka sönder det. Inför ögonen på en förtvivlad pensionär fån Nässjö. 

 



Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

tro inte att jag inte ser igenom ditt inlägg... hade det inte bara varit enklare att skriva att din mamma gick i samma klass som Knut- Lennart. Om du nu vill skryta med det istället för att försöka sälja in hela hans TV-program... ;-) Och när vi ändå är inne på det vill jag bara säga att min mamma brukade vara barnvakt åt Uno Svenningsson när de var små vilket innebär att jag varit på hans bröllop. Jag har också träffat Andreas Ravelli (Thomas bror) en gång på Mc Donalds och sålt en smothie som jag glömt smaken på till Robbie Williams samt sett han som har postkodsmiljonären gå förbi utanför fönstret och Sivert Öholm tanka bilen. vad säger du nu då??? :-)

Nästa gång kan du skryta om att du känner mig.

2012-01-18 @ 15:16:34
Postat av: Monica o Calle



Tänk vilken Lassie du delgav oss idag Lena!!! Lotta e ju nästan en kändis nu !! Fast det dröjer nog innan ni slår malinmaskmangos rekord !!

2012-01-18 @ 19:44:18
Postat av: Lina

Mamma du har la dängt Lena Ph i huvudet med din handväska en gång? hahaha

2012-01-19 @ 01:20:45
Postat av: Ann

:)) du har så rätt så Lena, Antikrundan kommer starkt - kolla loppis i Kina o gör ett klipp : ) o är detta också ett forum för skryt ? Svenne Hedlund i Hep Stars flirtade med mig en gång, men tyvärr hade mina känslor svalnat för honom för längesedan....o när jag var liten fick jag i Lill Babs knä en gång,hahaha : ) Må så gott !

2012-01-20 @ 17:40:06
Postat av: hanski

Nu hade ju Kerstin tur med skåpet. Det var väl värt 60-80k.

Kerstin som var med i programmet jobbade med mig tills i somras. Vad säger ni nu då!

2012-01-22 @ 10:05:19
Postat av: Ann

Lennart Knutsson låter ju inte lika häftigt som Knut Knutsson :)) Va rädda om era gamla leksaker så kan ni få en rejäl slant för dom sen :)) Får se om Lena utser någon "skrytvinnare" här ? eller har hon o Martin fullt upp i Australien nu kanske ?

2012-01-22 @ 18:30:47
Postat av: Lena

"Sålt en smothie till Robbie Williams" är ju på alla sätt en klar vinnare - tyvärr måste bidraget dock strykas då du inte kommer ihåg smaken Malin. Kerstin är en klar bubblare, mycket imponerande Hanski! Men till slut måste ändå skrytvinsten gå till Ann och hennes flirtande Svenne Hedlund. Särskilt eftersom du verkar ha igonrerat honom Ann. Tufft.

2012-01-23 @ 13:27:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0