Bag, watch, lake? You wanna buy?

 
Lolex och Flällläven, släng er i väggen! Det är inte för inte som Kina är världsledande när det kommer till piratkopiering.
 
 
 
Javisst är det en kopia av Mälaren, Meilan Lake, som möter dig om du tar dig till ändstationen på linje 7 i Shanghai. Och inte bara det, en kopia av hela Sigtuna finns fatiskt där. 2004 invigdes förorten och det är väl inte helt rättvist anklaga varken sjön eller staden för att vara piratkopior. Ett svenskt ingenjörsföretag har faktiskt varit med i planeringen av småstadsidyllen, där så väl låga, pastellfärgade tvåvåningshus som "Stora Gatan" finns representerade. Och vem äger liksom upphovsrätten till Sigtuna och Mälaren?
 
Vad som däremot inte fanns med i planeringen var kopiorna på Vigelands skulpturer som finns utplacerade över staden.
 
 
 
 
I produktutvecklingen av grävmaskinen LOVOL är jag däremot ganska säker på att svenska ingenjörsföretag saknat inblandning.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Världen är bra lite ändå eller hur är det man säger... dessutom har jag hört någonstans, att oddsen när man är utomlands, för att man träffar någon som bor på samma gata hemma är förvånansvärt stora. Nu förstår jag varför. Säg till när ni hittar Nästa :-)

2012-11-20 @ 13:04:32
Postat av: Lena

Jag ska genast se till att köpa en liten bit mark (kan inte behövas många hektar?) och bygga en Nästa-kopia. Holmström kan säkert hjälpa till med själva uppbyggnaden, hon är väl ingenjör eller nåt åt det hållet? Sen är det bara för dig att flytta hit också! Vi hör av oss när det är dags för besiktning.

2012-11-21 @ 01:29:25
Postat av: malinmaskmongo

Ja Homie kan som sann Nästabo och ingenjör säkert vara behjälplig i utförandet. Japp jag kommer och besiktigar när ni minst anar det så var redo :-)

2012-11-21 @ 07:38:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0