Rapport från ett grågrönt Shanghai

 
Nej, vi har inte strukit med i fågelinfluensan. Bara haft utomordentligt trevligt Sverigebesök och varit lite sjuka (ja, lite nervösa blev vi när Martin låg i feberfrossa, men det ordnade upp sig ganska snabbt).
 
Appropå Sverigebesök så har jag under dessa dagar insett att vi blivit mer eller mindre hemmablinda här i Shanghai. När våra besökare förfärat frågade "Såg ni gristrynet?!" när vi gick och handlade svarade vi "Näää...". När de äcklat ropade "Gud vad det luktar illa!" svarade vi "Tycker ni?" Så på väg hem från affären idag stannade jag för första gången på länge upp och tittade på vad som faktiskt pågick på gatorna runtomkring mig.
 
Det här är vad jag såg:
 
 Vädret var grått men de kamouflagebeklädda träden som kantar gatorna i våra kvarter var desto grönare. Det var de inte för några veckor sen. Mamma Lotta har lärt oss att träden heter Plantaner.
 
 
När jag såg denna man kom jag osökt att tänka på Roxette. Ni också?
 
 
Kräftsäsongen verkar ha börjat. Gan bei!
 
 Bredvid den lilla oansenliga blomsteraffären där jag brukar handla blommor (till vänster i bild) har det öppnat en tjusig dito. Den har fått namnet "How garden". På bänken utanför sitter det en stor nallebjörn som kineserna älskar att bli fotade tillsammans med. Ja, det är nallebjörnen som sticker fram bakom mannen alltså. Det fick mig att tänka på bröllopet som vi var på första året vi bodde här. Mot slutet av festen, det vill säga efter ca. en och en halv timme, kastades det ut små nallar från scenen, som någon slags giveaway. Innan vi visste ordet av slängde kineserna sig över borden. Någon välte ut en halvdrucken juiceflaska. En annan landade med armbågen i en soppskål. Vad är det egentligen med kineser och gosedjur?
 
Nu ser vi fram emot kommande besökare, syster Karin och Sofia, Malinmaskmongo och Maaakus. Kanske kan vi nu varna dem för gristrynen och illaluktande gathörn.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Ser fram emot lite gristrynen. Framför allt era och Homies.... hahahahahaha vad får jag allt ifrån ;-)

Svar:
meanwhileinshanghai.blogg.se

2013-04-24 @ 10:02:27
Postat av: Lena

Tokmaja!

2013-04-25 @ 02:22:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0