Serena vs Li Na 1-0

 
Häromdagen när vi hoppade in i en taxi ropade chauffören glatt "Lena, Lena!".
"Öööhhh...", svarade jag. Sen sa jag "Ehhhh....".
 
Han visste tydligen inte bara vem jag var, han kunde uttala mitt namn också! Aldrig tidigare har jag blivit kallad Lena av en kines. Däremot Liiiaaana, Nina, Olina, Mina. Aldrig Lena.
Så tryckte chauffören plattan i mattan och tutade iväg. Då och då tittade han uppmuntrande på mig i backspegeln och fortsatte glatt upprepa mitt namn. Jag log tillbaka. Martin tittade undrande på mig. Jag log tillbaka.
 
Sen hörde jag att det var tennis på radio. Lade ihop ett och ett och förstod plötsligt hur allt hängde ihop. Serena Williams mot kinesiskan Lǐ Nà i Australian Open-finalen. 
 
Där och då blev jag lycklig över hur enkelt mitt liv i Kina skulle bli. Från och med nu skulle det vara slut på missförstånd. Jag heter ju Lǐ Nà!
 
Några dagar senare går jag och bokar massagetid.
"May I have your name please?" frågar bokningstjejen.
"Yes, it's Lǐ Nà", svarar jag.
"Serena?" frågar hon.
 
......
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Inte alla gillar Tennis Lî Nà. Men gläd dig åt att alla med nog så litet intresse för sporten faktiskt kan uttala ditt namn. I kina borde det ändå vara en del :-)

2013-02-01 @ 07:52:40
Postat av: Calle

You are a Lucky Girl, LeeeNa

2013-02-01 @ 21:14:53
Postat av: Lotta

UnDerBart!

2013-02-12 @ 11:46:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0