Bortom fyla små lätter

 
 Vi älskar mat! Jag äter med nöje men lagar med... missnöje är kanske inte rätt ord men låt oss säga att jag förknippar matglädje med själva förtärandet snarare än tillredningen. Martin däremot läser kokböcker som kvällslektyr, vet vad det innebär att sautera och behöver inte bildgoogla "fänkål" för att komma hem med rätt grönsak från affären.
 
Så det var med olika förväntningar vi hoppade på våra vänners briljanta idé om att gå en kurs i kinesisk  matlagning. "Mmmm, gott!" tänkte jag. "Hmmm...intressant. Det vore spännande att få tranchera en riktig Peking-anka" tänkte Martin. Tror jag.
 
 
 Bäst att lyssna ordentligt så att det blir rätt. Tvätta händerna och skär inte av
 er fingrarna.
 
 
 Jag fick ansvar för vårrullarna. Medan fyllningen till dem puttrade tyckte min kocklärare att jag skulle sluta dricka öl och istället hjälpa Kristin med dumplingsarna. "Inga problem!", svarade jag. Men det visade det det sig visst vara. I kinesisk matlagning är begrepp som nytänkande, kreativitet och "på en höft" icke-existerande. Här är det precision som gäller fick vi snart lära oss. Först tyckte vi det var roligt att vi inte lyckades få våra degklumpar runda och att fyllningen tittade ut lite här och där. "Kolla på den här!" "Ha, ha, ha!" "Kolla på min då!" "Hi, hi, hi", fnissade vi...
 
 
...ända tills chefskocken dök upp för att granska vårt arbete. Gulp! Slut på det roliga.
 
Hur de blev till slut?
 
 
 Nä men vi var väl rätt nöjda...
 
 
Martin förstod redan från början att det här med kinesisk matlagning, det är inget man skojar om. Det blev inget med Peking-anka. Istället blev det äggplanta i tomatsås.
 
 
  Se vad vi fick ihop till slut! Det är inte klokt vad sex långnäsor, ungefär lika många kinesiska proffskockar och en tolk kan åstadkomma.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Jag hör dig och jag förstår exakt vad du menar Lena :-)

Jag tycker det ser jättegott ut men det är klart. Jag är lite subjektiv. Svag för det färdiga resultatet och brur mig enegentligen inte så mycket om hur det lagats till så länge inte jag var inblandad ;-)

2013-05-20 @ 14:47:04
Postat av: Calle

Vad kul det verkar. Duktiga är ni dessutom

2013-05-20 @ 22:30:02
Postat av: Monica

Vad seriösa ni ser ut!! Kul! På nyheterna igår sa de att de anmält många matställe i Kina. Tyckte de sa att man serverar råttkött men skriver lammkött!! Tänk på det nästa gång på krogen.

2013-05-21 @ 21:38:49
Postat av: Ann

Ser smaskigt ut : ) vilka duktiga kockar ni är !

2013-05-22 @ 18:16:49
Postat av: Lina

Ser mums ut!Va duktiga ni är!
Jag vet inte vad jag och Martin fick gå igenom rent matmässigt under vår uppväxt som formas oss så här för jag läser oxå kokböcker som kvällslektyr...jag läser även kokböcker under tiden jag äter för att jobba upp aptiten!

2013-05-22 @ 20:12:38
Postat av: malinmaskmongo

Vad hemskt Monica! Tur att man inte gillar lamm. Jag iallafall då, så jag åt inget när det beställdes men vem vet jag kanske hade gillat det nu då om det var råtta ;-)

2013-05-23 @ 11:15:59
Postat av: Malena

Vad trevligt det där såg ut! Jag skulle behöva mej en matlagningskurs, jag borde börja testa göra kinesisk mat istället för att förfina min talang att beställa på sherpas... Vilket ställe var ni på?

Svar: Haha, Sherpas är alldeles för bekvämt för att inte bli stammis på :) Stället heter "The kitchen at..", kan varmt rekommenderas. http://www.thekitchenat.com.
meanwhileinshanghai.blogg.se

2013-06-19 @ 15:41:05
URL: http://malenaochshanghai.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0