Harens år

Igår var det nyårsafton i Kina. Vi gick in i harens år. Detta ska tydligen vara särskilt bra för mig eftersom jag, som född 1975, ÄR en hare!

Jag blev nyfiken när jag fick höra detta och frågade hur harar egentligen är. Jag fick till svar att de var små och lite lurviga. Tappade intresset.

Under nyår här åker människor, ungefär som till jul i Sverige, hem till sina familjer för att fira. Shanghai sägs ha blivit 2-3 miljoner invånare fattigare för en vecka.

Det viktigaste med nyår verkar dock vara att smälla ofantliga mängder smatterband. Detta för att skrämma bort onda andar tror jag. Särskilt angeläget verkar det vara att skrämma bort morgon-andar. Klockan sex i morse brann det av några tusen smällare på gatan utanför. Vi kände oss med ens både tacksamma och trygga.

Igår kväll lagade vi mat hemma för att sedan ta en taxi ner till the Bund. Det var vi inte helt ensamma om. 

Så här såg det ut runt tolvslaget igår:



Lena skiner ikapp med bakgrunden. Vet i fan hur man får till blixten egentligen.



 Ett av hotellen hade laddat på med ett rejält fyrverkeri.



Utsikten över floden mot Pudong.



En husfasad sätter ord på kvällens tankar.


Kommentarer
Postat av: Tommy

Själv är jag tiger. Kanske därför jag är så tyst.

HARE bra!



Gott nytt

2011-02-03 @ 11:23:54
Postat av: Lina

Jag såg de innan att ni nu gått in i DITT år!

Fasen va coolt det ser ut! Nu lär väl alla onda andar vara bortskrämda! Köpte ni några låtsaspengar o kastade eller gav bort? Tände rökelse?

Kolla här hur du som hare/kanin är

http://kinesiskthoroskop.theinformationguru.com/kaninens_ar.htm

Sneakpeak "Kaninens tecken har som sagt ett öga för det vackra såsom konst, fina kläder och musik. Själva kan de vara mycket kreativa och duktiga konstnärer eller musiker. De tycker om att bjuda hem folk och är väldigt gästfria. De älskar sitt hem och försöker skapa en mysig miljö för sig själva vilket i deras fall betyder välstädat och snyggt. "

2011-02-03 @ 20:03:04
Postat av: Lina

Btw jag är en apa haha

2011-02-03 @ 20:03:55
Postat av: Malin Mask Mongo

Vi är getter Lena. Det är bra. Det betyder att vi är starka något som symolisreas av djurets hårda horn det kan försvara sig med. Vi är flexibla och strävar uppåt. Något som symbolisreas av getens snabba fötter och det faktum att det klättra i berg mer än dugligt. Vi är också nogranna och skötsamma, tydligt symbolisreat att maten tuggas nogrannt. Flera gånger renutav. Nackdelen är att getter är håriga, tyvärr är det ingen symbolik i det direkt. Det är bara någonting vi får leva med.



P s Det kan vara så att det finns en professionell förklaring också...



Kram på er...

2011-02-09 @ 18:27:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0