Kaaa Fäääj

Till en början kändes det hopplöst, faktiskt helt omöjligt att få något som liknar kinesiska ljud ur våra munnar. Hur gör dom, kineserna? Det gick en lektion, det gick två. Vi vek våra tungor framåt och bakåt, sträckte och böjde men framstegen uteblev. Tills en dag. Dagen då polletten trillade ner, koden knäcktes. Fokus, det krävs fokus för att låta som en kines. Fokus på att försöka härma en person med grovt talfel. Ska du säga Colombia säger du ”Gööö Lun Bii Yaaa”, ska du säga Boston säger du ”Boo Shi Don”, ska du säga kaffe säger du ”Kaaa Fäääj” med långa entoniga vokaler. Man känner sig dum, man känner sig efterbliven men det är bara att gilla läget och ljuda på. Svårare än så är det inte.



Jag övar på att låta efterbliven.

Kommentarer
Postat av: Lina

Hhahaha ja det ni försökte lära mig tyckte jag lät riktigt efterblivet...o särskilt när man e i Sverige o inte hör kinesiska var dag! Plugga p! Snart talar ni säkert flytande tjing tjong :)

2011-03-22 @ 17:23:58
Postat av: Calle/Monica

Beundransvärt att ni gett er in på detta! Som sagt plugga på bara, alltid fastnar det väl något. Såå kul att se dig Lena...längesen! Kram.

2011-03-22 @ 20:21:28
URL: http://meanwhileinshanghai.blogg.se/
Postat av: Tommy

Efterbliven? Känns som jag skulle lära mig snabbt ;o)

2011-03-22 @ 21:35:19
Postat av: Malinmaskmongo

and looking gooooooood doing it :-)

2011-03-23 @ 17:42:13
Postat av: Calle

Vad söt du är Lena

2011-03-25 @ 15:56:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0