Tantan och köttfärsen

 
 
Glömde hissa Köttfärs hos advokadotanten som en av förra veckans höjdpunkter. Jo ser ni, förra veckan upptäckte jag att hon hade köttfärs i sin frys. "Hej dåååå Carrefour!" skrek jag i ren lättnad och dök ner i frysen för att roffa åt mig så många paket jag kunde hitta. Ja, det var definitivt spiken i kistan för min och Carrefours relation.
 
 
Det var här vi hittade den, köttfärsen! Den var både vacuumförpackad och djupfryst så nej, det var inte därifrån jag fick min sjuka i fredags. Men hade någon för två år sen sagt till mig att jag skulle bli lycklig av att hitta köttfärs i den här frysen hade jag kanske... inte trott henom. 
 
 
Vi har ju hyllat "Avocadotanten", "Wulumuqidamen" eller kort och gott "Tantan" (kärt barn ni vet) förut. Från en icke Shanghaiboende svensks perspektiv kan det kanske vara svårt att inse hennes storhet. Men att hitta smör, ost, olivolja, jalapenos, kyckling, vaniljstång(!), mjöl, pasta, grädde, vin, crème fraiche, korv, honung, nötter, bakpulver och allt annat som inte går att hitta i ett vanligt snabbköp i Shanghai, under ett och samma lilla tak, till rimliga priser, utan att behöva pruta, är ta mig tusan ren och skär lycka.
 
 
Tantan dubbelkollar så att Martin fått med alla ingredienser till rödvinsrisotton.
 
 
För ett tag sen hittade vi även ägg i en äggkartong av plast hos Avocadotanten. Vad bra, då slipper vi plocka halvsmutsiga ägg ur en back, i en plastpåse där de riskerar att gå sönder, tänkte vi. Men andra gången Martin valde äggkartongen framför lösviktsäggen sa hon ifrån. "No, no! This better" sa hon, lade tillbaka äggkartongen och pekade på äggbacken. "This from my family farm!". En annan gång fick vi inte köpa tryffelolja. "No, no, vely expensive", sa hon bestämt och ställde tillbaka den i hyllan. Sån är hon, Tantan.
Men vi gillar henne ändå.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Jag har länge undrat var Lee Falk fick sin inspiration.

Nu vet jag. Fantomen och tantan. Hård mot de hårda och när de pratar isas blod.
När ni tänker efter var det inte hon som hittade er istället för tvärtom?
Inte konstigt att hon blev upprörd över äggen när det finns dagar hon lämnar farmen för att sälja livsmedel på stadens gator som en vanlig tanta. Dessutom med tusen ögon (och tusen öron) ser man allt.

Återstår bara att se om hon har tio tigrars styrka och hur tyst hon smyger. Jag gissar som en djungelkatt. Återkom gärna med mer info i frågan...

2012-11-07 @ 12:01:44
Postat av: Anonym

Hahhahahahaa gotta love avokado-tantan!Hon e för tusan mer välsorterad än Willys i Huskvarna! Blev helt paff när jag gick in där! Men du, finns det inga sådanadär ägg som piper som när jag skulle köpa mangostan haha

2012-11-07 @ 21:48:36
Postat av: Lina

Det va jag, LINA, som skrev här ovanför men mitt namn raderades visst för jag vet att jag fyllde i det!

2012-11-07 @ 21:49:24
Postat av: mamma Monica.

Köttfärs!! Oh, vilken lycka förstår jag. Får man gissa på att det vankas pannbiff med lök framöver?? Eller kanske kålpudding eller kanske tacos eller köttfärssoppa eller köttfärssås eller....Vad skulle ni ta er till utan Avocadotanten????

2012-11-07 @ 21:50:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0