Viktiga val

 
Igår när barnen i skolan egentligen skulle lära sig om a, an, some och any fick plötsligt statsvetar-Lena feeling och ville ta tempen på barnens omvärldskunskap. Efter en kort blick bort mot sista bänkraden för att försäkra mig om att lärarassistent Zhang somnat gott frågade jag barnen om de visste vad som hänt i USA idag. Först möttes jag av tomma blickar och frågande uttryck. Men så var det som polletten trillade ner, frågan sjönk in och plötsligt började ivriga händer vifta i luften. "The, the, the Romney is...." och så ett halshuggartecken. "And, and, and.....Obama is the first!"
 
Mycket nöjd över detta gensvar var jag, utan att här gå in på detaljer, på god väg att ta diskussionen ett steg längre. Men jag kom snart på andra tankar när bilder av mig utdragen ur klassrummet, av två barska män i uniform, flimrade förbi mitt inre.  
 
Vi fortsatte istället att prata om morgondagens skolutflykt till Forest Park. Det skulle tydligen finnas fåglar i denna park! Charlotte (som av misstag ofta får heta "Chocolate" bland sina klasskamrater) dementerade dock detta. Hon kände minsann någon som kände någon som varit i Forest Park och inte sett en enda fågel. Besvikelsen i rummet efter detta konstaterande gick nästan att ta på och mitt hjärta blödde en stund för dessa stackars asfaltsbarn. Men än värre, fick jag snart veta, var att de inte fick ta med sig sina I-pads till Forest Park. "It's a rule!" "It's a bad rule!" hördes upprörda röster runtom i klassrummet. På pedagogiskt vis försökte jag tala barnen till rätta (läs: banka lite vett i skallen då dem) och få dem att förstå att de kan spela I-pad varje dag hemma men det är minsann inte varje dag man får åka till skogen och eventuellt få se fåglar.
"So, actually I think it's a good rule", sa jag.
"Yes....." svarade någon fundersamt, "...because the Forest Park is very big. And if we lose I-pad maybe we can't find it again."
 
 
***********
 
 
På vägen hem kantades trappor och plattformar i tunnelbanan av barska män (med getingmidja) i uniform. Något är helt klart på gång även i denna stormakt. Och tunnelbana betyder folksamlingar, och... ja.
 
 
 
Om jag skulle fråga om ni vet vad som hände i Kina idag så skulle jag förvänta mig en minst lika uttömmande analys som mina 9-åringar gav mig av USA-valet igår.
 
Viktiga val. På olika sätt.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: malinmaskmongo

Ni hao, hello och hej!

Stor dag för världen igår alltså!

Vet du vad som hände i Sverige igår då?
Jag säger inte att det var det viktigaste i landet i år,vilket enligt fotbollsSverige är 4-4 mot Tyskland(bragdguldet nämdes mer än en gång. Själv kommer jag ihåg när man var tvungen att vinna en medalj och inte spela oavgjort i en kvalmatch till ett slutspel man inte kvalat in i ännu... Suck det var bättre förr). Jag vill dock hävda att det som händer i kina och USA inte kan hävda sig riktigt mot den monumentala milstolpe.

KLADDKAKANS DAG! Säga vad man vill men i Sverige vet vi vad folk behöver i höstmörkret. Och även jag kände mig, efter en halv smet och en tre fjärdedels färdig kaka i magen, mer hoppfull än någonsin.

2012-11-08 @ 09:59:13
Postat av: Lena

Inte det viktigaste i landet i år!? Ehh..? Jag skäms för att jag missade denna högtidsdag! Tog snabbt igen det genom att trycka i mig en lussekatt från Ikea. Men det kändes torftigt i jämförelse med din halva smet och tre fjärdedels kaka... Jag skäms igen. Och tar en till.

2012-11-08 @ 11:38:56
Postat av: malinmaskmongo

Det är lugnt. Hörde idag på radion att det är ostkakans dag nästa onsdag, 14 november, om du är sugen på att ta igen det då.
Själv är jag ju ingen ostkakefrossare men det är ändå väldigt svenskt och jag kan tänka mig att det smakar bättre i utlandet.
Dessutom borde jag hålla mig ifrån kakdagarna fram till jul när alla dagar är ät så mycket du kan, salt och fet mat rekommenderas,dagar.

2012-11-08 @ 11:54:15
Postat av: thomas/Bosse

Hej Lena
Jag tycker synd om barnen. Varje år fixar jag Älgjakt för barnen på tofthagaskolan. Jakt och korvgrillning (inte kava)hundar bössor kommradio knivar horn brasa m.m. ta med dig dina elever till denna trevliga dag. Jag bjuder på korven om ni kommer. //ts

2012-11-08 @ 20:07:59
Postat av: Lena

Bosse! Jag gillar tanken på kinesiska barn på älgjakt i smålands djupa skogar. Fick just en idé! Vi borde kunna göra en realityserie av detta, och få flygbiljetterna, kanske till och med korven, betald av något produktionsbolag! Kan de bo hemma hos er?

2012-11-11 @ 04:44:49
Postat av: Monica


Lena. jag tror du hittat ditt kall i livet! Det är nog lärare du ska vara!

2012-11-11 @ 18:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0