Rysskylan?

Från australiensisk vinter rakt in i Shanghai-sommaren! Kvicksilvret når 40 grader här och för oss svennar var den australiensiska vintern lite mer.... lagom. 25 grader, sol, lite moln och en och annan skur. Det vill säga som en helt vanlig, eller bra, eller ok då, som en svensk supersommar! Men australiensarna, de ville så hemskt gärna ha sin vinter. Insmetade i solskydd 30+ läste vi i tidningarna om "Top 10 winter-warming recipes" och bläddrade förbi oändligt antal annonser med dunjackor. Vi fick veta att anledningen till att det var så få människor som badade i havet inte alls hade med maneter eller hajar att göra utan snarare med det faktum att det inte var mer än 23-24 grader i vattnet. Brrr, kan det vara rysskylan som dragit in?! sa vi och la oss i skuggan.
 
Vi spenderade ett par dagar på världens största sandö, Fraser Island.
 
Bristen på asfalt innebär att endast fyrhjulsdrivna fordon är tillåtna, så vi fick lämna bilen på fastlandet och ta 4WD-bussen till öa.
 
 
Stranden agerade motorväg.
 
 
Champangepoolerna visade sig bestå av simpelt havsvatten. Men det dög också att bada i.
 
 
Middagen kirrad.
 
 
Så här ser ett lyxigt passagerarfartyg ut 73 år och en dag efter att det förlist.
 
 
Sand, sand, sand....
 
 
...och lite regnskog.
 
 
Vad jag har i kikarn?
 
 
Knölvalar!
Spexigare djur får man leta efter. Kolla på mig, kolla vad jag kan! Splaaash! Jag då, jag då! Ännu mera splash!
 
När vi tröttnat på all sand tog färjan tillbaka till....
 
 
Rainbow beach. Det hette så. På riktigt.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Lina

Så härliga bilder! Speciellt den med Rainbow beach! :)

2013-07-25 @ 09:36:25
Postat av: Ann

*Vilka äventyr ni varit på ! fantastiska kort !

2013-07-28 @ 10:10:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0